• Premium

Skydiver in vrije val

Recensie: Hoe gaan we dit uitleggen?

Zo snel als lava stroomt. Zo zou je het natuurlijke tempo van klimaatverandering kunnen omschrijven. Vanaf de laatste ijstijd nam in ruim 7.000 jaar de CO2-concentratie in de lucht toe van 190 naar ruim 260 deeltjes per miljoen (ppm, parts per million). Dit is een stijging van ongeveer 0,01 ppm per jaar. Hoe anders verloopt de huidige, door mensen veroorzaakte toename van broeikasgassen. Sinds de industriële revolutie steeg in 270 jaar de CO2-concentratie van 280 tot 410 ppm, oftewel zo’n 0,5 ppm per jaar. Dit is vijftig keer sneller dan tijdens de vorige klimaatverandering. “Als langzaam stromende lava het tempo van de natuur is”, schijft journalist Jelmer Mommers in zijn boek Hoe gaan we dit uitleggen, “dan zijn wij een skydiver in vrije val.” Immers, een skydiver valt 50 keer sneller dan lava stroomt.

Dit is een Premium-artikel uit tijdschrift de Helling. Wilt u direct toegang tot alle artikelen van tijdschrift de Helling? Kies dan nu uw abonnement!

abonnement

Nu het eerste jaar slechts € 15,- per jaar

Tijdschrift & online abonnement

Nu het eerste jaar slechts € 19,50 per jaar

Onbeperkt Premium lezen?

Nu het eerste jaar vanaf € 15,- per jaar!

• Onbeperkt toegang tot artikelen uit de Helling
  • Na het eerste jaar elk moment opzegbaar