• Premium

Waarom jij geen huis kunt betalen, en waarom deze vraag een politiek antwoord verdient

Recensie: Why can't you afford a home? (Josh Ryan-Collins)

De voortdurend stijgende huizenprijzen zijn in de eerste plaats een politieke kwestie. De steeds hogere huizenprijzen zetten de toegankelijkheid van de woningmarkt onder druk en vergroten ongelijkheid, waarvan een aantal partijen disproportioneel profiteert. Vooral banken varen hier wel bij. Hoe hoger de huizenprijzen, hoe hoger de hypotheekschulden en daarmee de rente-inkomsten. Hoe harder de prijzen stijgen, hoe hoger de onderpandwaarde, hoe hoger – doorgaans - het aantal transacties en hoe omvangrijker de afsluitcommissies. En hoe meer verkochte hypotheken, hoe meer hypotheken gesecuritiseerd kunnen worden, oftewel: hoe meer hypotheken doorverkocht kunnen worden aan pensioenfondsen die er pas jaren later achter zullen komen of dat een goed idee was. Er zijn natuurlijk andere partijen – makelaars, projectontwikkelaars, meubelverkopers, schilders en verhuizers – die belang hebben bij de vele transacties die doorgaans, en in weerwil van de economische gemeenplaats dat hoge prijzen van een goed de vraag ernaar ontmoedigen, samenvallen met stijgende huizenprijzen. En ook huizenbezitters zien de prijzen van woningen graag stijgen, al blijft de daardoor gesuggereerde waardestijging slechts theoretisch zolang het huis niet verkocht wordt - en niet veel minder theoretisch als het huis enkel verkocht wordt in ruil voor een eveneens in prijs gestegen ander huis.

Dit is een Premium-artikel uit tijdschrift de Helling. Wilt u direct toegang tot alle artikelen van tijdschrift de Helling? Kies dan nu uw abonnement!

abonnement

Voor maar € 26,50 per jaar

Tijdschrift & online abonnement

Voor maar € 36,50 per jaar

Onbeperkt Premium lezen?

Nu vanaf € 26,50 per jaar!

• Onbeperkt toegang tot artikelen uit de Helling
  • Na het eerste jaar elk moment opzegbaar