De tijd lijkt steeds sneller te gaan. Het geld flitst alsmaar sneller over de aarde, virtuele contacten worden steeds gemakkelijker gelegd, de beeldwisselingen in de visuele media volgen elkaar op in steeds sneller...
Eén voorbeeld volstaat om de maatschappelijke actualiteit van het thema van dit zomernummer te illustreren: de recente staking van de schoonmakers. De enorme werkdruk was een van hun belangrijkste grieven. Maar de...
De Duitse socioloog Hartmut Rosa doet onderzoek naar de rol van tijd in de moderne samenleving. Zijn boek Snelle samenleving trage democratie is nu voor het eerst in het Nederlands uitgegeven. Een korte inleiding...
Glitterende Eenhoorn (1985) is kunstenaar en VJ (videojockey). Speciaal voor dit themanummer van de Helling maakte hij een persoonlijke strip over de tijd, waarin hij natuurwetenschappelijke elementen en...
Na een tocht van zes weken over de Atlantische oceaan keert het met cacao geladen schip terug uit de Dominicaanse Republiek. Terug in Amsterdam, het kloppende hart van de wereldwijde cacao- en chocolade-industrie....
Vakantie is opium van het volk. Religie heeft als opium afgedaan. Maar dat geeft niet, want nu is er de vakantie. En het volk, dat zijn we in dit geval allemaal. Vakantie is de kick die ons gaande houdt, de...
In een op volle draaiende 24uurseconomie is de behoefte om te ontsnappen uit de dagelijkse routine een ritueel terugkerend fenomeen. We gaan op vakantie, hoe vaker, hoe liever.  Maar onschuldig is het...
Waar gaat u deze zomer naartoe? Tijdschrift de Helling gaat deze editie over vakantie. In dit nummer worden vragen  verbanden gelegd over de aard van toerisme, maar ook over de gevolgen van vakantie op het milieu...
Voor Odysseus was het zwerven over de wereld nog een tocht met een doel: thuis komen. Soms was dat een lijdensweg, soms een genotvol verwijlen. Hij hield zijn hoofd erbij en werd tot icoon van de moderne tijd,...
Het woord 'vakantie' komt van het Latijnse werkwoord vacare, wat 'vrij zijn van verplichtingen' betekent. In de vakantie willen we ons vooral vrij voelen en ontspannen, in contrast tot ons dagelijkse, opgejaagde...
Vakantie verwoest het milieu, de lokale cultuur van het land van bestemming en komt voort uit een overstresste samenleving. Schaf de vakantie af en kies voor een ontspannen samenleving, waar vakantie overbodig...
In de praktijk van ons Westerse moderne denken blijkt het niet eenvoudig om op een bevredigende manier vorm en inhoud te geven aan wat ook wel ‘het goede leven’ genoemd wordt.
Vakantie is voor vele mensen niet alleen een vlucht met het vliegtuig het liefst zo ver mogelijk weg, maar meer een vlucht voor zichzelf. Zo komt het althans bij mij vaak over.
Vakantie: ik vind het fantastisch als ik er ben. De reis er heen is ook prima. Voor mij is het probleem de planning, de langere termijn. Daar houd ik niet zo van.
Gedesillusioneerd keek hij me aan, zijn ogen afdwalend naar de grijze lucht. 'Waarom gaan jullie nu al weg?' had ik hem zojuist gevraagd.
Natuurlijk zullen er altijd nadelige milieueffecten zijn, maar ik vind de positieve waardes zwaarder wegen.
Signalerend wat de verwoestende werking van 'vakantie' op milieu, cultuur en landschap is, leeft bij GroenLinks de vraag of vakantie vieren wel echt een feest is. 
Je kunt ook vakantieplekken kiezen die niet zo door de massa wordt bezocht.
Je kent het wel; je staat in de tram. Opeens kom je een oude bekende tegen. Met 'koetjes en kalfjes' probeer je om het feit dat je eigenlijk haar naam niet meer weet heen te draaien. 'Dus, ehm, ga je nog op...
Bakken op het strand van Zandvoort, comazuipen in een Spaanse discotheek of bloemetjes plukken in de Alpen: voor iedereen is vakantie wat anders. 
Is mijn leven een sleur? Deels wel ja. Sleur, volgens de Dikke van Dale 'handelwijze uit gewoonte', zorgt ervoor dat ik bepaalde huishoudelijke taken op de automatische piloot kan doen.
In 'How much is enough? The love of money and the case for the good life' vragen vader en zoon Skidelsky zich af waarom we economisch blijven groeien en waarom we doorgaan met rennen in die tredmolen zonder ons af...
Een cultuur waarin iedereen minder betaald werkt, voltooit de emancipatie van vrouwen, geeft meer werkzekerheid en biedt ons ook meer vrije tijd, terwijl we en passant de aarde sparen.
In Plenitude. The New Economics of True Wealth (2010) schetst Juliet Schor het ideaal van een echte welvaartseconomie: een economie die niet draait om geld, maximale groei en consumptie, maar om de rijkdom van een ...
De afgelopen vijftig jaar hebben we gespeeld met olie en met spullen. We hebben daarvan genoten, het heeft de verveling verdreven. Maar nu is de consumptiemaatschappij onze laatste horizon geworden.
In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is een mensenrecht op vrije tijd vastgelegd. Is dat decadent of rechtvaardig?
Alles tegelijk moeten: de vloek van menig werkende ouder. Is het zelfstandige bestaan de sleutel naar een ontspannen samenleving?
Vooruitgang gaat niet over economische groei maar over het vergroten van sociale, economische en politieke vrijheden. Dat geldt voor arme én rijke landen, zo betoogt Sen.