Ons Geld

De wereld zit vol met geheimen. Eén van de grootste ligt direct onder onze neus: het geldsysteem. Het is de basis van alle economie en dus ons leven, maar toch wordt er niet over onderwezen op school en is het één van de minst begrepen mensgemaakte systemen die we nu kennen.

De wereld blijft fascinerend. Zowel de menselijke geest als dingen daarbuiten. Soms heb je het, dat je iets nieuws leert of iets nieuws ontdekt dat je grijpt, om het vervolgens niet meer te kunnen loslaten. Het overkwam mij een jaar geleden.

Als student Informatiekunde en als kind van deze generatie weet ik hoe het internet werkt, en voor mij was het dan ook vanzelfsprekend om in 2008 na het startschot van de crisis uit te zoeken wat er eigenlijk aan de hand was, aangezien de nieuwsberichten van de objectieve NOS niet erg verhelderend waren. Ik kon maar niet begrijpen hoe het toch mogelijk was dat er dergelijk grote geldbedragen waren "verdampt" en ik snapte niet wat er bedoeld werd met die ophoping van 'schulden op schulden'. Inmiddels is het mij duidelijk dat praktisch alle mensen die het toen hadden moeten begrijpen het ook niet begrepen, en het in alle waarschijnlijkheid nog steeds niet doen.

Enkele jaren heb ik het aangekeken, net als vele anderen wachtend op die ene autoriteit die ons de ernst van de situatie zou uitleggen en zou vertellen wat er diende te gebeuren om het op te lossen. Dit tot zomer vorig jaar toen ik toevallig de documentaire 'Money Masters' van Bill Still tegenkwam. Ik had nog nooit zoiets gezien, ik was gegrepen. Een drie uur durende documentaire, geproduceerd door een man op leeftijd die kort een greep doet uit de rijke monetaire historie van het gevecht tussen overheden en banken over de grote prijs: geldcreatie uit het niets.

Ik leerde wat fractioneel bankieren inhield en zag ons monetaire stelsel voor het eerst in historisch perspectief. Waarom heb ik dít niet op school geleerd? Het duurde toen nog tot November tot de wake-up call kwam. Een filmpje van Mike Maloney, goudinvesteerder, die op een bankierscongres de grafieken van exponentiële geldcreatie liet zien. Het systeem waarin bijna al het geld uit het niets wordt gecreëerd door commerciële banken, door digitale tegoedbonnen op chartaal geld uit te lenen, stond op instorten.

Iedereen op internet leek wel over het geldsysteem te bloggen, maar er was geen instantie te vinden in Nederland die echt oplossingen bood en iets ondernam. De wereld verander je blijkbaar niet door er alleen maar over te schrijven. Actie moest er komen. Na wat mislukte pogingen politici per mail uit te leggen wat de gevaren van private geldcreatie zijn besloot ik dan zelf maar een stichting op te richten, met als doel geldcreatie onder publiek bestuur te plaatsen; verreweg het engste wat ik tot nu toe heb gedaan.

Private geldcreatie

Wat is nu het probleem? Het probleem is de crisis; werkloosheid, onophoudelijke uitputting van het milieu, onnatuurlijke huizenprijzen en enorme publieke en private schulden. De problemen zijn zichtbaar, maar het zijn slechts de symptomen. Hoe zit het met de oorzaak? De geschiedenis leert ons dat deze situatie al talloze keren is voorgekomen en veroorzaakt wordt door ongebreidelde private geldcreatie. Banken creëren met het oog op winstmaximalisatie zoveel mogelijk 'geld' uit het niets door middel van kredietverlening, en bankencrises worden dan ook in de regel voorgegaan door excessieve kredietgroei. Als dit privilege eenmaal is aangenomen door private partijen blijkt het dikwijls moeilijk te zijn dit nog terug te krijgen want met de verworven rijkdom wordt de politiek beïnvloed en wordt er veel geld in de campagne gestoken die de overheid als onverantwoordelijk afschildert.

Pas jaren na het schrijven van de Constitution begrepen de Founding Fathers bijvoorbeeld dat ze een enorme fout hadden begaan door de macht over geldcreatie er niet in te definiëren:

"If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and corporations that will grow up around them will deprive the people of all property until their children wake up homeless on the continent their Fathers conquered" - Thomas Jefferson

Er zijn veel van dergelijke citaties te vinden in de monetaire geschiedenis en het is werkelijk ongelofelijk hoe deze, soms tweeduizend jaar oud, de huidige stand van zaken lijken te beschrijven.

Hervorming van het geldsysteem

Stichting Ons Geld is onderdeel van de International Movement for Monetary Reform en pleit voor Full-reserve banking (een einde aan geld-als-bankschuld) en de nationalisatie van geldcreatie. Hiermee willen we de basis leggen voor een duurzaam systeem dat niet meer gebaseerd is op de nood tot exponentiële groei. Beleid gericht op duurzame ontwikkeling is met dit geldsysteem lastig te realiseren vanwege het groei-imperatief en dit is waarom GroenLinks voorstander zou moeten zijn van monetaire hervorming. Zo'n nieuw geldsysteem maakt tevens een einde aan de systematische constante herverdeling van welvaart naar de financiële sector.

Op 13 September heeft de Green Party in Engeland besloten het standpunt in te nemen om de geldcreatie te nationaliseren en fractioneel bankieren te verbieden, in navolging van de Amerikaanse Green Party. In december vorig jaar werd er in IJsland al een commissie ingesteld om Full-reserve banking te onderzoeken.

Wij proberen economen, journalisten, bankiers en politici het benodigde inzicht te geven in de werking van het huidige systeem en de mogelijkheden van het nieuwe, zodat we het bewustzijn kweken dat nodig is voor verandering. We leveren het alternatief voor de dialectiek tussen 'waar bezuinigen?' en 'niet bezuinigen!'. Zo zijn wij vooralsnog het enige tegenwicht voor de banken die zich, zoals de hoofdeconoom van de Rabobank, bedienen van befaamde 'wij van WC-eend' methodieken om de geldcreatie uit overheidshanden te houden, door misleiding en misrepresentatie van historische feiten.

Mooi stukje Luuk. Ik hoop dat

Mooi stukje Luuk. Ik hoop dat economen, journalisten en politici jouw willen volgen om oplossingen te bedenken en uitvoeren. Stilstaan en niks doen is geen optie!

Het vergt veel moed voor wat jij wil voorzetten in een land en wereld volgepropt met cynici. Maar als geld uit het niks gemaakt kan worden, dan is alles mogelijk.

Dus GroenLinks wil de ene

Dus GroenLinks wil de ene fiat munt inruilen voor een andere terwijl het monetaire systeem dat we nu hebben de oorzaak is van alle problemen. Er zijn boeken vol over geschreven en websites vol geplakt en dan komt GroenLinks met de elitaire conclusie meer van het zelfde. Ik denk en weet bijna zeker als de euro valt alle politici gelyncht zullen gaan worden gezien ze aan dit corrupte systeem hun bijdrage hebben geleverd. De burger is niet dom of achterlijk Lincoln en Kennedy en Fortuyn zijn niet voor niet omgelegd ken je geschiedenis.

Een zeer goed initiatief! Ik

Een zeer goed initiatief! Ik wist niet dat - naast de International Movement for Monetory Reform - in Nederland ook een vergelijkbare beweging actief is. Ter aanvulling: in Duitsland zijn dit de 'Monetative'. Ook ik heb heel wat moeten zoeken en studeren om er achter te komen hoe ons huidige geldsysteem in elkaar zit. Het grote publiek mag hier kennelijk geen weet van hebben omdat er teveel belangen mee gediend zijn.
Bij de meeste kritische literatuur over ons geldsysteem wordt bijna altijd gekeken vanuit het perspectief van één bank. Dit geeft echter een onvolledig en vaak fout inzicht in de wijze waarop zakenbanken aan hun verdiensten komen. Behalve dat zij elkaars concurrenten zijn blijkt het heel belangrijk te zijn dat zij min of meer met elkaar in de pas (moeten) lopen (bv. de hoeveelheid te verlenen krediet), net zoals gewone bedrijven dit ook moeten doen. Keynes noemde dit de sleutel tot het geldsysteem. En net zoals gewone bedrijven kunnen ook banken elkaar ten val brengen, maar een fatsoenlijk bedrijf noemt dit niet zo. Met desastreuste gevolgen!
Als je echt inzicht in deze materie wil krijgen dan beveel ik het volgende boek aan: Geldschöpfung, Horst Seiffert. Na lezing (bestudering) kijk je met geheel andere ogen naar wat je in de media leest of ziet over geldzakken.
En nu de politici nog!

Een zeer goed initiatief! Ik

En nu de politici nog!

Een mooi initiatief.Er

Een mooi initiatief.Er bestaan echter wel degelijk machtige organisatie's die een leidende en dubieuze rol spelen in het wereldwijde financiële spel.Daarom zou u zeker ook de rol van de geheimzinnige BIS bank moeten onderzoeken.Deze bank is de bank van alle banken,boven elke wet verheven, niemand weet wat zij doen en niemand kan hen controleren. Ik hoop dat u succes boekt in uw strijd maar twijfel toch aan de haalbaarheid gezien de altijd durende macht van het geld.

Naar aanleiding van dit stuk

Naar aanleiding van dit stuk heb ik een deel van de documentair "Money Masters" bekeken. Het is ongelofelijk hoeveel foute informatie hierin langskomt. Bijna alle quotes die getoond worden, berusten niet op de waarheid. Volgens sommigen een slecht gedocumenteerde, op complottheorieën gebaseerd drama.

De documentaire heeft me wel aan het denken gezet maar ik twijfel ernstig aan de correctheid van de ideeën vd maker.

Naar aanleiding van dit stuk

Een duidelijk stuk, ook mooi

Een duidelijk stuk, ook mooi om je persoonlijke zoektocht te lezen, heel herkenbaar. Ik hoop erg dat er politieke partijen zijn die het oppakken. Al wil ik hierbij ook graag vermelden dat allerlei stichtingen in Nl zoals Niburu al jaaaaren bezig zijn dit de politiek duidelijk te maken. Ze werden helaas niet gehoord. Er zijn zoveel slechte systemen die elkaar in stand houden en veel informatie niet verschaffen aan burgers. De meeste mensen denken nog steeds dat we in een democratie leven. Maar de grote beslissingen worden vaak naar aanleiding van (in scene gezette) wereldgebeurtenissen genomen. Zoals 9/11. Wat voor mij het echte startschot is geweest van de huidige crisis. Angst regeert helaas.

Allereerst hulde voor jouw

Allereerst hulde voor jouw initiatief.......goed artikel., Echter.....de politiek aanspreken hierop...is een illusie....geen bankenbedrog zonder de volledige steun van de politiek en het Vaticaan.....Het Vaticaan samen met de City in London trekken aan de fouwtjes....en als wij denken in een democratische wereld te leven met een meerpartijen systeem....then keep on dreaming.....We leven allang ln een dictatuur....alleen is die niet voor iedereen zichtbaar....zeker niet voor de massa.....die kijken liever met 4 miljoen gelijkgestelde slaapwandelaars....naar boer zoekt vrouw......als die 4 miljoen zombies de petitie in Nederland zouden tekenen en de straat en de barricades op zouden gaan, zouden we een ongekende politieke aardverschuiving kunnen creeren, die door heel Europa zou gaan woekeren......Dan pas worden degenen die achter de schermen aan de touwtjes trekken, pas echt bang....Een volksopstand en het ONTWAKEN VAN DE MASSA.......is voor hen een nachtmerrie......waar ze geen remedie tegen hebben....

Ik heb zelf ook contact gehad

Ik heb zelf ook contact gehad met het ministerie van financiën. Het Ministerie gaf overigens geen enkel antwoord op de vraag in welke mate het systeem duurzaam is, tot ongelijkheid leidt en wie nu de belanghebbenden en aandeelhouders zijn achter de nationale centrale banken. Daarnaast wordt de rol van de BIS niet duidelijk. Ook geeft het Ministerie aan niks te doen met de geschiedenis van FRB.

Dit is het standpunt van het Ministerie:

Geachte heer Bosman,

Het monetaire beleid voor Nederland en de overige landen van de eurozone is belegd bij het Europees Stelsel van Centrale Banken, en niet bij de Nederlandse Staat. Dit stelsel vindt zijn wettelijke basis in het Verdrag betreffende de Europese Unie.

Fractioneel bankieren, het verschijnsel dat banken het aan hen in bewaring gegeven geld gebruiken om krediet te verschaffen, acht de minister niet verwerpelijk. Deze kredietverschaffing is van vitaal belang voor onze economie. Wel is van belang dat banken voldoende reserves aanhouden. De ECB en De Nederlandsche Bank houden hierop toezicht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

R.C. van Koperen