Achter de coulissen

Gedachten over de multi-etnische samenleving

'Ze moeten niet denken dat ze het hier te vertellen krijgen', moppert de bejaarde, die zijn dagelijkse boodschappen bij de Turk om de hoek doet. 'Ali is mijn beste vriend', verklaart de puber die na schooltijd Surinaamse klasgenootjes in elkaar slaat. De zwarte keepers op de voetbalvelden krijgen behalve bananen ook lelijke verwensingen naar hun kop geslingerd. Maar de zwarte Ruud Gullit verslaat de witte Falko Zandstra in populariteit.

De multi-etnische samenleving Nederland discrimineert; maar niet altijd en overal. Vreemdelingenhaat blijkt soms angst voor het vreemde. Wie achter de coulissen kijkt, ziet tegenstrijdige mechanismen aan het werk. Nederlanders en leden van etnische minderheden leven in oude stadswijken vaak verrassend ontspannen samen, maar er is ook racisme. Wie ontwart de kluwen?

De economie kan niet zonder de illegale werknemers. Tegelijk staat een groot deel van de etnische minderheden buitenspel op de arbeidsmarkt. Desondanks groeit de aanhang van extreem-rechts. En dat is navrant. Want de sociaal-economische situatie van migranten is beduidend slechter dan die van 'ons volk'. Overigens, wie zijn dat? De Amsterdamse travestieten? De Staphorster gereformeerden?

In Achter de coulissen is het verschil tussen 'nieuwkomers' en 'Nederlanders' onderwerp van analyse en kritiek. Het boek geeft een caleidoscopisch beeld van de verschillende visies op de culturele en politieke positie van migranten. Het schuivend perspectief van Achter de coulissen biedt zicht op de veelsoortige werkelijkheid van de multi-etnische samenleving.

Jaar:

1993