Pim, de schok, de val en de toekomst

Verkiezingen op de schaal van richter

Nederland is veranderd. Als een film van Fellini trekken de beelden van de politieke ontwikkelingen sinds Pim aan ons geestesoog voorbij. Het waren soms Italiaanse toestanden. De intreden van het grote geld, de maatpakken, de kale schedel als haute couture, het schelden en tieren voor de camera, de (homo-)erotiek tot aan het schot, de bedreigingen en de persoonlijke beveiliging van politici, allemaal elementen die het prudente poldermodel ten enenmale vreemd waren. Tegelijkertijd leefde ook het debat op straat weer op. Wildvreemden in de tram en in de bioscoop begonnen een gesprek over hoeveel zetels de LPF zou halen, of de nieuwe partij een gevaar voor de democratie zou zijn of dat het doek van de politieke correctheid eindelijk werd opgehaald. En het ging over de onvrede. Veel onvrede over de veiligheid, de criminaliteit en het migrantenvraagstuk. Nederland moest met strenge hand worden aangepakt.

Het bleef allemaal bij woorden. Het kabinet-Balkenende heeft in 87 dagen weinig beloftes waargemaakt. De Bentley kwam, de Bentley ging en de nieuwe partijen gingen bekvechtend te onder.

Dit verhaal valt in drie delen uiteen. Het eerste deel gaat het over de sociaal-politieke oorzaken van het veranderde kiezersgedrag. De kiezers zelf vormen het onderwerp van deel twee. In het daarop volgende deel beschrijven we vier perspectieven die een tijd lang de zogenoemde vernieuwingsagenda hebben gedomineerd: die van de restaurateurs, de onmiddelijken, de relatietherapeuten, en de egalitaristen.

En ten slotte is de uitsmijter een wat luchtiger schets van vijf scenario's, waarin de gevolgen van de 'nieuwe politiek' worden doorgetrokken tot de vooravond van de nieuwe verkiezingen. Populisme, proliferatie, polarisatie, power to the ladies en back to business.

Jaar:

Pagina's: