Wenkende alternatieven

Progressieve visies op een andere globalisering

Het Wetenschappelijk Bureau van GroenLinks wil met deze bundel artikelen een aanzet geven tot nadere linkse visieontwikkeling over globalisering.

De bundel richt zich vooral op de alternatieven die andersglobalisten bepleiten voor de huidige economische globalisering. Hierover is immers relatief weinig bekend, mede door de universele invloed en overtuigingskracht van het neoliberale gedachtegoed. Aan een vijftal auteurs is daarom de vraag gesteld inzicht te geven in een aantal alternatieven die voor links interessant zijn om op te pakken bij het streven naar een duurzame aanpak van mondiale problemen die samenhangen met de huidige economische globalisering. Om misverstanden te voorkomen, moet hierbij onmiddellijk worden opgemerkt dat deze bundel geen dekkend of representatief overzicht bevat van de in omloop zijnde alternatieven. Daarvoor zijn er eenvoudigweg teveel. Gekozen is voor een focus op alternatieven voor mondiaal bestuur en beleid op het gebied van respectievelijk vrijhandel, internationale financiƫn, voedselvoorziening en klimaatverandering.

Auteurs: Marc Buiter (red.), Martijn Dadema, Wouter van Eck, Kees Kodde, Joris Thijssen, Kees Vendrik en Robert Went.

Download hier de publicatie.

Jaar:

Pagina's: