Home » Tijdschrift » 2006 1 » 2006 nr. 1

2006 nr. 1

De verzorgingsstaat

De verzorgingsstaat was in de jaren vijftig en zestig in aanbouw en is sindsdien in constante verbouw. Nu dient zich wederom een flinke verbouwingsronde aan. Een aantal grote uitdagingen dwingen daar toe, zoals de vergrijzing, de arbeidsdeelname van vrouwen, de toegenomen culturele en sociale verschillen die zorgen voor een dreigende uitsluiting van een arme en laaggeschoolde onderklasse. Maar bovenal is er de verscherpte internationale concurrentie.

De verzorgingsstaat gaat dus weer in de steigers en in dit themadeel aandacht voor de verbouwplannen. De Deense welvaartstaat-goeroe Esping-Andersen zet in een interview zijn ideeën uiteen over de verzorgingsstaat van de toekomst. We bespreken de plannen van GroenLinks en PvdA. Voorzitter van FNV-Bondgenoten Henk van de Kolk komt, in reactie op de GroenLinks-plannen, met eigen voorstellen. En we kijken naar Scandinavië, volgens velen het te volgen voorbeeld.

Artikelen in dit tijdschrift