Welkom in het Antropoceen

Nu de invloed van de mens overal op aarde zichtbaar is, staan wetenschappers op het punt een nieuw geologisch tijdperk uit te roepen: het Antropoceen. Daarmee is de toekomst van de aarde een politieke keuze geworden. In gesprek met denkers en doeners onderzoekt Bureau de Helling hoe progressieve politiek eruit kan zien in het Tijdperk van de Mens.

De ecologische crisis toont de grenzen van onze moderne levensstijl. Stijgende temperaturen, smeltende poolkappen, overstromingen en droogtes zijn slechts enkele gevolgen van de veranderingen in geologische processen waarvan de mens de dominante oorzaak is.

De dilemma's van het Antropoceen overstijgen dan ook de vraag of we vanuit het Holoceen een nieuw geologisch tijdperk zijn binnengestapt. Niet alleen voor aardwetenschappers, maar ook voor filosofen en politieke denkers is er werk te doen: we moeten onze relatie tot de aarde opnieuw doordenken, als we willen dat er een leefbare toekomst is voor de mensheid. Naarmate we langer doorgaan op de oude voet, zullen steeds meer opties voor toekomstige generaties worden afgesloten.

Door middel van interviews met experts gaat Petra van der Kooij namens Bureau de Helling op zoek naar de implicaties van het Antropoceen voor het politiek handelen.

[Foto: Kuwait cityscape door Khaleel Haidar. CC BY-NC 2.0]