Het nieuwe verhaal dat Blom wil vertellen is eigenlijk niet zo nieuw, maar een verhaal dat we volgens hem allang kennen; namelijk dat we afhankelijk zijn van de natuur. We moeten de controle over de natuur – of liever de illusie van controle – volledig loslaten. We zijn onderdeel van de natuur: we staan er niet buiten, maar ín. Hier bouwt hij voort op de Franse filosoof Bruno Latour.
Volgens Latour leven we in de ‘kritische zone’: we zijn onderdeel van een immens netwerk van actoren en factoren, en alles wat we doen heeft effect op iets anders. Het is volgens Blom een heel andere, maar absoluut noodzakelijke visie omdat het de ‘ketting van destructie’ doorbreekt, die anders zou leiden tot een klimaatcatastrofe.
“We moeten terug naar het idee van een wederkerige relatie met de natuur. Als we dit doorhebben, als we begrijpen dat we onderdeel van een geheel zijn, heeft dat heeft enorme politieke, sociale en filosofische consequenties.”
Denkt u dat het nog mogelijk is om mensen in deze tijd zo’n groot verhaal voor te houden?
“De mens kan niet zonder verhalen. Maar het vergt wel grote inspanning om ze te overtuigen van een nieuw verhaal. Daarvoor moeten we in de eerste plaats al veel met elkaar delen. We moeten het eens zijn over de vraag wat een feit is en wat de spelregels zijn van een discussie. Als mensen dat niet delen, is het onmogelijk om ze te overtuigen.”
Maar zijn die gedeelde normen er nog wel? Onze algemeen gedeelde opvatting van wat waarheid is, wordt aan alle kanten aangevallen. Sinds de uitbraak van de coronapandemie floreren de complottheorieën.
“Wat is een complottheorie? Deze geeft eenvoudig zin aan een chaotische situatie die je anders niet kunt verklaren. Dat geeft mensen houvast. Je weet wie je vijand is, je bent niet langer hulpeloos.”
En is het dan nog wel mogelijk om mensen warm te laten lopen voor een verhaal dat gebaseerd is op een gedeelde opvatting van waarheid?
“Als we daarin niet zouden geloven, moeten we het opgeven. Maar dat moeten we niet doen. Het is zeker mogelijk mensen te overtuigen. En de natuur staat op dit punt achter ons. Mensen zien zelf ook dat het niet goed gaat met de natuur. Ze zien dat de zomers steeds heter worden, en dat we geen echte winters meer hebben, geen Elfstedentochten meer.
Het zijn kleine dingen, maar ze vormen wel de basis van de veranderende ervaringen van mensen. Hoe meer die ervaringen veranderen, hoe meer mensen open gaan staan voor alternatieve verhalen.”
Nu de oude verhalen afbrokkelen, ontstaat er volgens u een vacuüm dat gevuld moet worden met nieuwe verhalen en perspectieven. Vanuit extreemrechts wordt op dit moment een heel duidelijk alternatief geboden. We zagen dat duidelijk bij Trump. En ook in veel andere landen wordt eenzelfde politiek uitgedragen. Wat is de aantrekkingskracht van dat soort verhalen?
“We zien dat het neoliberalisme veel mensen op financieel en sociaal gebied heeft achtergelaten. Het biedt voor zoveel mensen geen antwoorden, dat mensen zeggen – en dat is volgens mij heel rationeel – ‘als dit democratie en liberalisme is, dan heb ik dat niet nodig’.
Als mensen zien dat ze er niet vooruit mee kunnen komen, als ze zien dat de naoorlogse belofte dat iedere nieuwe generatie het beter zal gaan krijgen dan de vorige niet meer opgaat, dan keren ze zich tegen het verhaal van het liberalisme en de democratie. Ze gaan dan op zoek naar iets anders – en dat vinden ze bij de Trumps van deze wereld.
De strijd om de toekomst wordt dan ook niet gewonnen door het nobelste, maar door het meest doeltreffende verhaal.”
Aan de andere kant hoorden we vanuit links lange tijd helemaal geen groot, aantrekkelijk verhaal. Er was geen visie, terwijl juist links de tijd mee lijkt te hebben: klimaatverandering blijft zich voltrekken, de ongelijkheid groeit steeds verder. Met de komst van de Green New Deal lijkt hier verandering in te zijn gekomen. Hoe komt dat links het zo lang heeft laten lopen?
“Het is rampzalig. Ik denk dat links angstig geworden is. Het failliet van het socialisme zit nog altijd in de botten van het huidige links. Tijdens de naoorlogse periode werd een wedstrijd gespeeld tussen het kapitalistische westen en het communistische oosten. Het ging hierbij vooral om de positie van de ‘kleine man’: welk systeem zorgde het beste voor hem?
Juist daarom was er in de kapitalistische landen sprake van een evenwicht tussen werknemers en werkgevers, tussen politiek en vakbonden. Onder president Eisenhower, bijvoorbeeld, was de inkomstenbelasting op de topinkomens 90 procent. Maar daarna, met het wegvallen van het communisme, kwam de triomf van de globalisering, waarmee de kleine man uit het oog werd verloren. Kapitalistische landen hoefden zich niet meer om hem of haar te bekommeren, omdat de angst voor het communisme was weggevallen.”
De arbeidersklasse raakte verdeeld en gefragmenteerd, gaat Blom verder. Het werd een steeds minder solide basis voor linkse politieke partijen – en dus begonnen ze een andere doelgroep aan te spreken: hoogopgeleide stedelingen. Hiermee veranderde niet alleen de focus van het electoraat, maar ook van de inhoudelijke programma’s.
“Om de hoogopgeleide stedelingen aan te spreken, moet je geen sociaaleconomische strijd voeren, maar moest links zich richten op identiteitspolitiek. Het is niet zo dat dat geen belangrijk onderwerp is, maar het betekent wel dat de voormalige leden van de arbeidersklasse nu politiek dakloos zijn geworden.”
Pleit u voor een terugkeer naar sociaaleconomische thema’s? Moet links weer een klassenstrijd gaan voeren om de arbeidersklasse weer te mobiliseren?
“Er is geen arbeidersklasse meer, dat is het probleem. Althans, geen groep arbeiders met een collectieve identiteit en onderlinge solidariteit. Maar er zijn wel veel mensen voor wie het toekomstbeeld uitzichtloos is. Links zou die mensen een verhaal voor moeten houden.
Ze moet vertellen: ‘Jullie willen in een betere wereld leven, en zo kan die eruitzien en op die manier kunnen we er komen.’ Maar dat gebeurt simpelweg niet in linkse politiek van nu.”
Waarom gebeurt dat niet?
“Het heeft, denk ik, te maken met een gebrek aan moed. Een zeker historisch trauma ook, van het wegvallen van het communisme. Maar zeker ook een gebrek aan besef van de veranderde structuren in de maatschappij. Linkse partijen hebben deze veranderingen nog niet verwerkt.