De bomen en het bos

In een voorstel voor een alternatieve politieke structuur waarin loting een belangrijke rol speelt, stelde de Amerikaanse politicoloog Terry Bouricius voor om de functies van de wetgevende macht te splitsen.

In plaats van één kamer die wetten maakt, stelt hij voor op basis van loting een panel samen te stellen dat bepaalt welke maatschappelijke vraagstukken aangepakt moeten worden; een ander panel dat een wet op zo’n maatschappelijk vraagstuk formuleert; en een derde panel dat stemt over die wet. Interessant aan het voorstel van Bouricius is dat hij de functies die nu allemaal bij een parlement liggen, uit elkaar trekt.

Vanuit dit perspectief kan je ook de vraag stellen waarom de controlerende en de wetgevende functie in Nederland bij slechts één orgaan liggen. Taiwan heeft geen Trias Politica, maar vijf zogeheten yuans: naast de uitvoerende, de wetgevende en rechtsprekende yuans is er de examinerings-yuan die gaat over de benoeming en promotie van ambtenaren, en controle-yuan die belangrijke controlerende taken heeft.

“ Er valt veel te zeggen voor het loskoppelen van de wetgevende macht en de controlerende macht ”

In een parlementair systeem als het onze komen veel van deze  functies samen: het parlement wordt gekozen en heeft een doorslaggevende stem in de vorming van de regering, maar moet deze ook controleren. De regering en het parlement maken samen de wetten, die regering zelf moet deze uitvoeren met ambtenaren die ze zelf aanstelt.

Portretfoto Simon Otjes

Er valt veel te zeggen voor het loskoppelen van de wetgevende macht en de controlerende macht. Het Europese Parlement dat geen Europees Commissaris kan wegsturen, lijkt op het eerste gezicht minder machtig dan de Tweede Kamer. Maar omdat de vertrouwensband tussen Parlement en Commissie ontbreekt, en er dus geen regeringscoalitie moet worden gevormd, kan deze juist met meer afstand naar wetten kijken en daar vervolgens met meer onafhankelijkheid over stemmen.

Daarnaast valt te denken aan het organiseren van een apart forum waar de regering echt gecontroleerd kan worden. Bijvoorbeeld een combinatie van de Ombudsman, de Algemene Rekenmaker en de Tweede Kamer, waar ministers verantwoording moeten afleggen voor de keuzes die ze maken en steken die ze laten vallen. Dit forum zou er consequenties aan moeten kunnen verbinden wanneer een minister niet de waarheid spreekt of verantwoordelijk is voor een grote misstand.

Als we nu opnieuw een grondwet zouden mogen schrijven zoals Bouricius heeft gedaan, zouden we er dan voor kiezen om dezelfde scheiding te maken tussen dezelfde machten? Of zouden we, zeker met de afgelopen maanden indachtig, kiezen voor een indeling die zorgt voor een meer onafhankelijke beoordeling van wetten en een sterkere controle van de regering?

Literatuur