“Een ander voorbeeld is ons pensioenstelsel, dat is ook een enorme aanjager van onze jacht op groei. We hebben onze oudedagvoorziening afhankelijk gemaakt van bedrijfswinsten. De hoogte van die winsten is alleen weer afhankelijk van de hoeveelheid natuur die bedrijven annexeren en van de hoeveelheid mensen die zij uitbuiten. Ons pensioenstelsel jaagt zo op groei en is niet los te koppelen van alle ellende in de wereld. Als je individuele burgers vraagt of zij dit een goed idee vinden, zullen de meesten hiertegen zijn. Maar toch gebeurt het. Het zit gewoon ingebakken in het systeem.”
Oké, dit is misschien onderdeel van het systeem, maar wij zijn als mensen wel gewoon verantwoordelijk, toch?
“Tja, dat blijft voor mij een lastige vraag. Marx zei hier volgens mij over dat je niet naar individuele mensen moet kijken maar naar het systeem. Ik ben het daar wel mee eens. We bekritiseren, denk ik, te vaak individuele mensen, terwijl we vooral het systeem moeten aanpakken. Tegelijkertijd zijn het natuurlijk wel mensen die het systeem maken. Waar je de verantwoordelijkheid precies legt, dat blijft ook voor mij zoeken.”
Over die zoektocht heb je zelfs een stuk geschreven.
“Ja, klopt, dat stuk heb ik geschreven vanwege een reactie die ik veel krijg op mijn stukken. Ik schop in die stukken namelijk wel aan tegen het kapitalisme, maar ondertussen loop ik ook gewoon met een iPhone in mijn zak, luister ik muziek via Spotify en schrijf ik die stukken op een MacBook. Dat vinden mensen hypocriet. Het is een vorm van argumenteren die sowieso vaak wordt gebruikt om kritiek te neutraliseren. Je mag geen kritiek hebben op het systeem als je er zelf onderdeel van bent.”
Krijg je dit verwijt echt zo vaak?
“Jazeker. Blijkbaar is het hele verhaal van de econoom Mariana Mazzucato nog niet echt ingedaald bij mensen. Zij laat in haar boek De ondernemende staat heel overtuigend zien dat vrijwel alle technologische vooruitgang in onze samenleving, dus ook onze laptops en telefoons, het resultaat is van publieke investeringen. Het is dus niet zozeer het kapitalisme waardoor deze producten zijn ontstaan.
“Maar dat is niet mijn belangrijkste probleem met deze kritiek. Mijn belangrijkste argument tegen deze manier van denken komt voort uit een boek van de filosoof Frank Meesters, Waarom we de wereld niet rond kunnen krijgen. In dat boek laat hij heel mooi zien hoe ons denken nooit helemaal sluitend is. Alle manieren waarop wij de wereld als mens proberen te ordenen zitten vol met inconsequenties, van de kwantumtheorie tot de grote filosofische scholen. Zijn conclusie is dan ook dat er geen enkel coherent systeem bestaat, er is geen enkel wereldbeeld dat volledig lijkt te kloppen.
“Als je die conclusie verbindt aan onze houding tegenover het kapitalisme, dan lijken we dus het onmogelijke als voorwaarde te stellen om kritiek te mogen uiten op het systeem. Dus ja, ik zit altijd in tweestrijd omdat ik onderdeel ben van het systeem en er geen coherent alternatief voor heb, maar dat betekent niet dat ik er geen kritiek op mag hebben.”
Laten we naar die kritiek gaan. Wat is voor jou persoonlijk een sprekend voorbeeld van het doorgeslagen kapitalisme?
“Dat is voor mij wel de journalistiek. Waarom hebben wij in hemelsnaam één van de hoekstenen van onze democratie tot een commerciële onderneming gemaakt? Waarom hebben we toegestaan dat miljardairs onze kranten opkopen? Het hoofddoel van veel kranten is nu om de winst te maximaliseren voor miljardairs. Het betekent zoveel mogelijk clicks en zoveel mogelijk abonnees. Dat komt de journalistiek echt niet ten goede. Een beter model is dat van de Britse krant The Guardian; daarbij is de krant eigendom van een onafhankelijke stichting. Zoals die oprichter van Patagonia die zijn bedrijf onlangs heeft gedoneerd aan een stichting met als enige aandeelhouder moeder aarde.“
Die link met de ondermijning van onze democratie is heel interessant. Veel mensen hebben juist het idee dat kapitalisme en democratie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hoe kijk je daarnaar?
“Ja, dat is een fascinerende associatie. Het is een beeld dat, denk ik, stamt uit de Koude Oorlog, de communistische dictatuur tegenover het democratische, kapitalistische Westen. Die koppeling tussen kapitalisme en democratie is bij mensen blijven hangen. Het beeld dat kapitalisme per definitie democratisch zou zijn.
“Maar laten we het eens uit elkaar trekken. Als je kijkt naar ons politiek systeem dan leven wij inderdaad in een democratie. Maar als je kijkt naar onze economie dan is dat helemaal niet het geval. Onze economie is autoritair georganiseerd. We komen op ons werk en we moeten doen wat de baas zegt. Veel mensen hebben niks in te brengen op het werk. De gemiddelde werkvloer is een perfect voorbeeld van het feit dat het kapitalisme in zijn pure vorm per definitie autoritair is.