‘Het Antropoceen, het tijdperk van de mens, is verre van een neutrale term’, meent Marcel Wissenburg. Het woord brengt allerlei aannames met zich mee. Zo wordt ‘de mens’ vaak verantwoordelijk gesteld voor de klimaatverandering in het Antropoceen, maar dat gaat eraan voorbij dat mensen in rijke landen vaak meer bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen dan mensen in arme landen. ‘Dit gebrek aan nuance is problematisch, omdat het debat over verantwoordelijkheid en gelijkheid/ongelijkheid zo wordt doodgeslagen.’
Het Antropoceen is dus geen neutrale beschrijving van de geologische staat van de aarde, maar een politieke term. ‘Het beschrijvende aspect van het Antropoceen heeft voorschrijvende ethische, morele en politieke consequenties’, waarschuwt Wissenburg. ‘Het is belangrijk dat we stil staan bij wie de term gebruiken, hoe ze deze term gebruiken, en hoe we willen dat de term gebruikt wordt.
‘Er zijn grofweg drie groepen te onderscheiden die de term Antropoceen gebruiken: de activisten die hiermee een krachtig nieuw begrip hebben om het klassieke verhaal van de milieubeweging nieuw leven in te blazen; de klimaatwetenschappers die de term juist depolitiseren en het Antropoceen als een feitelijke gebeurtenis presenteren terwijl ze eigenlijk politiek aan het bedrijven zijn; en filosofen en sociale wetenschappers, die de sociaal-politieke en culturele dimensie van het Antropoceen blootleggen.’
Wissenburg behoort tot de laatste groep. Deze roept op om te reflecteren op welke ontwikkelingen wel of niet wenselijk zijn. ‘Dit is belangrijk als we het Antropoceen beschouwen als een kans om na te denken over de toekomst die we wensen.’
Naar een nieuwe politieke gemeenschap
Daarbij hoort ook de vraag wat voor samenleving we willen. ‘In de huidige politiek gaat het vooral over de verhoudingen tussen mensen. De verhouding tot de leefomgeving zijn we kwijtgeraakt.’ Om deze te herstellen, stelt Wissenburg voor om niet alleen mensen, maar ook de natuur tot de politieke gemeenschap te rekenen. De body politic wordt dan een body ecologic.
‘In de body ecologic gaat het om meer dan alleen rekening houden met het milieu in de politieke besluitvorming, zoals nu het geval is’, stelt Wissenburg. ‘Nu kennen we vooral waarde toe aan de natuur als gebruiksgoed voor de mens. We beschouwen de natuur als bron van grondstoffen of we willen haar behouden om van te kunnen genieten. Daartegenover staat het diepgroene gedachtegoed, waarin de natuur centraal staat en de mens zich juist ondergeschikt dient op te stellen. Ook dit is niet de weg die we moeten kiezen.