We komen tegenwoordig om in de boeken die kritisch zijn op het huidige economische systeem. Die boeken richten zich enerzijds op de regulering van dat systeem: hoe kunnen we binnen de aannames en wetten van de vrije markt de economie rechtvaardiger en groener inrichten? Hoe kunnen we het beste van de markt behouden en het slechte vaarwel zeggen?
Zo pleit bijvoorbeeld econoom Mariana Mazzucato in een drietal boeken voor ‘een meer ondernemende staat’, een nieuwe waardering voor zaken in onze samenleving die niet in cijfers te vatten zijn, en een ‘missie-economie’: we moeten weer grote doelstellingen hebben, zoals een man op de maan zetten dat ook was. Op deze manier kunnen mensen weer het gevoel krijgen dat zij deel zijn van een groter project en dat het kapitalisme en de winstlogica binnen de markteconomie wel degelijk voorspoed kunnen leveren.
Anderzijds zijn er auteurs die het juist buiten het huidige systeem zoeken. Die schetsen of een geheel nieuwe economie, zoals Thomas Piketty dat tracht te doen met zijn ‘participatieve socialisme’ in Kapitaal en ideologie, of ze schetsen een breder beeld van wat kapitalisme als systeem is: een onderwerping van mens en natuur, waarbij zijn logica ons hele leven overneemt.
Het kapitalisme wil overheersen, en kolonialisme is daarom een intrinsiek deel van zijn geschiedenis. Amitav Ghosh illustreert dit in zijn boek The Nutmeg’s Curse. Ook zijn er auteurs die laten zien hoe kapitalisme ons onze verbeeldingskracht ontneemt. Mark Fishers Kapitalistisch realisme is hier een goed voorbeeld van. Hij laat zien hoe het kapitalisme en de taal van de mensen die dat systeem direct en indirect verdedigen, een sterk element van onvermijdelijkheid kennen. Een taal van menselijke vooruitgang, groei, productie en meritocratie. Het is een taal van winnaars. Het kapitalisme? Daar willen we bij horen.
Kernmaatregel
In het boek Er is leven na de groei laveert Paul Schenderling tussen verbetering en vervanging van het huidige systeem. De econoom schreef het samen met een schrijverscollectief van twaalf denkers, die verbonden zijn aan verschillende politieke partijen. Het is een zeer toegankelijk boek, waarin op duidelijke wijze wordt uitgelegd welke concrete maatregelen ons richting een samenleving kunnen brengen waarin onze toekomst ‘realistisch wordt veiliggesteld’ en we de aarde niet uitputten. Een samenleving waarin economische groei niet langer vooropstaat.
In het boek worden veel thema’s besproken, van de zorg tot landbouw en industrie. Maar er is een ‘kernmaatregel’ die volgens Schenderling meteen ingevoerd moet worden: een eerlijke (lees: progressieve) heffing op consumptie, gepaard met net zo eerlijke vermogensbelastingen. Deze belasting op consumptie kan volgens hem de wereld veranderen.