Susan Neiman over linkse waarden en klimaat
Er zijn woorden die we nog maar moeilijk zonder schroom uitspreken. ‘De waarheid’, ‘werkelijkheid’, het ‘goede’ of het ‘kwaad’. Wie waagt het nog te beweren dat deze begrippen ons helpen de chaotische wereld te interpreteren?
Sinds de postmodernisten het twintigste-eeuwse denken domineren, zijn we gaan geloven dat alles relatief is, dat absolute uitspraken over de werkelijkheid of waarheid geen geldigheid meer kunnen hebben. De waarheid, het onderscheid tussen goed en kwaad: we associëren het met de pre-moderniteit, waarin religie het denken bepaalde en we dachten dat we de loop der dingen eenduidig konden verklaren. Wij, moderne mensen, hebben dat houvast losgelaten. We kunnen zonder
Onder filosofen is het dan ook een zeldzaamheid iemand te treffen die zonder blikken of blozen de wereld indeelt in wit en zwart, goed en kwaad, moreel juist of verwerpelijk. Susan Neiman is zo’n filosoof, die ook nog eens zeer uitgesproken is in haar politieke voorkeuren. De president in haar geboorteland de Verenigde Staten noemt ze zo weinig mogelijk bij zijn naam en het liefst een volslagen moron (een idioot).
Zijn Republikeinse voorganger, George Bush jr., beschuldigde ze van proto-fascisme en díens voorganger weer, Ronald Reagan, ziet ze als de vroege voorbereider van Trump. Reagan was de eerste die politiek door pure entertainment verving, hij is niet in zijn eerste leugen gestikt en was ronduit racistisch, aldus Neiman. Enfin, ze moet nu ook toegeven dat de ferme veroordelingen die ze over Bush en Reagan uitsprak het haar moeilijk hebben gemaakt de huidige president nog te kenschetsen. Vandaar dat ze het maar bij dat ene woord laat: een idioot.
Burgerrechten en Kant
Neiman was al vroeg politiek actief. Ze verruilde de middelbare school voor demonstraties van de burgerrechtenbeweging en protesten tegen de Vietnamoorlog . Daarna studeerde ze toch nog aan Harvard en promoveerde bij John Rawls, de man die de politieke filosofie opschudde met zijn theorie over een eerlijke, rechtvaardige en vrije inrichting van de samenleving (A Theory of Justice, 1971). Neiman liet zich door hem inspireren en dook in het werk van Immanuel Kant. Gefascineerd door diens ideeën over universalisme en zijn uitgesproken intentie bij te dragen aan de rechten van de mens – Kant is de belangrijkste Verlichtingsfilosoof – herinterpreteerde Neiman het werk van Kant.
Haar doorbraak kwam met het boek Evil in Modern Thought. Opnieuw kiest ze de Verlichting als het startpunt van haar onderzoek, ditmaal om ons denken over het Kwaad te traceren. En opnieuw is het veelomvattende werk van Kant haar ankerpunt. Het boek wil een ‘alternatieve geschiedenis van de filosofie’ schetsen, en wordt een verkoopsucces. Neiman’s naam als invloedrijk denker is daarmee gevestigd.
Die onderstreept ze met haar tweede grote werk, Moral Clarity. Hierin gaat ze op zoek naar de morele waarden die ons (politieke) handelen moeten gidsen. Neiman ziet in de dominantie van het neoliberalisme vooral een tekort van linkse politiek. Links is beschroomd om over haar waarden te spreken, stelt Neiman. Met Moral Clarity wil ze links de woorden en het zelfvertrouwen teruggeven om weer een utopisch vergezicht te schetsen. Zonder zich daarvoor te schamen. Meer nog dan Evil in Modern Thought is dit boek de meeslepende en leesbare samenvatting van Neimans denken.
In augustus dit jaar kwam haar nieuwe boek uit, Learning from the Germans: Race and the Memory of Evil. Daarin stelt ze opnieuw de vraag naar het kwaad centraal, dit maal door te onderzoeken hoe Duitsers en Amerikanen hun gewelddadige geschiedenis (twee wereldoorlogen voor de Duitsers, slavernij en burgeroorlog in de VS) verwerken en er lering uit trekken. Vooral de manier waarop Duitsland de verantwoordelijkheid voor de wereldoorlogen heeft genomen, doordacht en verwerkt is volgens Neiman een lichtend voorbeeld.
Susan Neiman ontvangt me in haar zeer ruime appartement in hartje Kreuzberg, Berlijn. Een wijk waar ze zich thuis voelt. Multicultureel en kleurrijk, voormalig domein van krakers en creatievelingen. En ja, ze geeft het grif toe, inmiddels onbetaalbaar geworden voor nieuwkomers met een minder goedgevulde beurs. “We hebben enorm geluk gehad met dit huis, dat we kochten toen de wijk nog vervallen was. Inmiddels is de wijk gegentrificeerd, en ik heb daar aan bijgedragen.” Ze lacht erbij, maar bedoelt het als een excuus. De verontschuldiging van een linkse denker die beseft dat ze soms deel is van het probleem dat ze zou willen oplossen.
Neiman is er ingetrokken toen ze benoemd werd als directeur van het Einstein Forum, gevestigd in het tegen Berlijn aanliggende Potsdam. Dat Einstein Forum wil het denken over politiek-maatschappelijke vraagstukken in het publieke domein stimuleren. Met Neiman aan het roer zijn dat vooral linkse vragen, die vanuit een moreel perspectief doordacht worden.