Daarin stellen we concrete actiepunten voor in elf domeinen waar anti-zwart racisme hardnekkig is en waar de overheid iets kan betekenen. Want we blijven achter de feiten aanlopen omdat het ons maar niet lukt de politieke moed te vinden om een stap vooruit te zetten. Daar komt nog bij dat de mensen waar het om gaat zwaar ondervertegenwoordigd zijn in die instituten waar die besluiten genomen worden.”
Ruard: “Laten we hopen dat het rapport niet in een la belandt, want we vragen de regering en de Tweede Kamer: leg ons lijstje van aandachtspunten naast elke wet die je indient en laat zien dat die wet discriminatie niet in de hand werkt. Als dat expliciet vermeld wordt, dan gaat de Raad van State, die de wetten onderzoekt, daarnaar kijken. Dan kan bij nieuwe wetten steeds het gesprek gevoerd worden over mogelijke risico’s van discriminatie.”
Wat kunnen we doen bij de politie?
Jair Schalkwijk: “Ik deel het ongeduld van Jerry. De politie heeft al in 2015 erkend dat etnisch profileren een probleem is, en een VVD-minister heeft er in 2016 al beleid tegen gemaakt. Maar het wordt niet uitgevoerd. Het gaat dan om etnisch profileren met algoritmen en op straat: dan word je gestopt mede op basis van huidskleur of afkomst en niet op basis van je gedrag alleen. Een van de adviezen van de onderzoekscommissie is dat uitvoerders aan de Tweede Kamer beter verantwoording afleggen over wat ze doen; dat dwingt tot zelfreflectie. Maar dan moeten ze etnisch profileren wel monitoren. De politie kan overgaan tot systematische registratie van met name staandehoudingen, met een stopformulier. Maar de politie verzet zich daartegen. Die aanbeveling is in zes jaar al meerdere keren gedaan, maar steeds is het verhaal: er is een gebrek aan draagvlak bij de politie. Dat leidt tot de impasse waarin we ons nu bevinden. De vraag aan de wetgever is: wat doe je met een uitvoeringsorganisatie die wel weet dat het misgaat, maar niet wil veranderen?”