Het leek alsof men niet in staat was de verbinding te leggen tussen de bestaanszekerheid in eigen land en de weggeslagen bodem onder het bestaan in de kibboetsim langs de grens met Gaza, in huizen, scholen, ziekenhuizen ín Gaza, in de strijdperken in Oekraïne. Ook de ondergelopen woongebieden overal in de wereld werden weggespoeld door de vraag wie de premier van Nederland zou worden. De grote klimaatdemonstratie in Amsterdam vermocht daar weinig aan te doen.
Ik heb me suf gepiekerd over de vraag hoe het zo ver heeft kunnen komen. De mensen maken zich in deze campagne meer druk over het eigen bestaan dan over dat van de buitenwereld, zo lees ik. En, zo voeg ik daar zelf aan toe, de partijen kiezen er meer en meer voor om alle meer of minder particuliere wensen van de kiezer in te willigen. Zie het gros van de verkiezingsprogramma’s.
Daar komt nog bovenop dat het fenomeen marketing diep is doorgedrongen bij alle partijen. Steeds preciezer weten waar je potentiële klanten zitten, steeds nauwkeuriger de woorden en beelden vinden om hen mee te bestoken. We zijn er in ons bestaan als consument aan gewend geraakt, dus waarom niet als kiezer?