Op de eerste plaats is de weg van ‘naar het midden toe bewegen’ op de culturele as weinig succesvol gebleken. De Duitse politicoloog Tarik Abou-Chadi heeft daar overtuigend onderzoek naar gedaan (luister vooral ook naar deze podcast). Punt is dat deze move electoraal weinig oplevert – kiezers voor wie cultureel conservatisme echt belangrijk is, gaan liever voor de real deal – maar wel leidt tot verlies van het bestaande progressieve electoraat. Een illustratie van dit effect kun je bij onze oosterburen zien. De regerende Duitse sociaaldemocraten van bondskanselier Scholz staan momenteel op fors verlies in de peilingen, mede als gevolg van de hardere toon en beleid op migratie. De groene coalitiepartner, die zich zichtbaar heeft ingespannen om de migratiepaniek te temperen, weet zich vooralsnog beter te handhaven.
Maar eerlijk gezegd is dit voor mij nog niet de belangrijkste reden van een halfleeg glas. Wanneer partijen zich alleen nog maar laten leiden door electorale strategieën is dat het failliet van de politiek. En dat is dus precies wat Frederik wel doet met de stelling dat links moet aansluiten bij waar kiezers al staan. Waar is het idealisme? Waar is de ideologische strijd? Het gaat er niet om dat politieke partijen koekjes bakken die bij zoveel mogelijk mensen in de smaak vallen. Het gaat erom dat zoveel mogelijk mensen weten wat jouw koekje tot jouw koekje maakt. Want dan weten mensen naar welke kraam ze moeten gaan en welke ze beter voorbij kunnen lopen. (Een lelijke metafoor – maar je snapt mijn punt.)
Mijn punt dat politieke partijen duidelijk stelling moeten nemen en het ideologische conflict met elkaar moeten aangaan (bij voorkeur over geldkwesties) wordt stevig onderbouwd in het boek Waardenloze politiek van hoogleraar politicologie Tom van der Meer (lees bijvoorbeeld dit interview).
Framing
Als het gaat om de vraag hoe links dat kan doen, kunnen we veel leren van ideologische framing. Wanneer het woord ‘framing’ valt, zitten veel mensen meteen op de kast. Want framing zou een plat communicatietrucje zijn. Of erger: framing is het verdraaien van de feiten en het verspreiden van onwaarheden. Kom van de kast af en lees dit artikel van onze collega’s van de Wiardi Beckman Stichting. Arjan Reurink en Tim ’S Jongers beschrijven hierin dat een frame ‘een ideologisch gekleurde interpretatie is van de maatschappelijke realiteit’.
Wie goed is in framen, is in staat te beïnvloeden waar mensen betekenis aan geven. Politici en politieke partijen hebben bij uitstek ‘framingmacht’ en zijn dus in staat om kiezers inhoudelijk en ideologisch naar hen toe te laten bewegen (tegenovergesteld aan Frederiks suggestie dat politici en partijen naar kiezers toe moeten bewegen). Dat is echter geen makkelijke opgave, want standpunten die kiezers innemen zijn door de jaren heen redelijk stabiel.
Frames zijn vooral ook effectief in het kleuren van de politiek-maatschappelijke agenda. Ze kunnen bepalen wat kiezers vooropstellen als ze de gang naar de stembus maken. Zo kan het gebeuren dat ondanks de constante standpunten van kiezers er iedere verkiezing weer een andere winnaar uit de bus komt. Een politieke partij die erin slaagt om van de verkiezingen een referendum te maken over haar dominante thema, die gooit hoge ogen. Het verklaart het succes van Forum voor Democratie na de coronajaren, de winst van de BBB toen de vermeende kloof tussen stad en platteland op de agenda stond en de winst van de PVV nadat de VVD het vorige kabinet had laten klappen op het thema migratie. Dus als de volgende verkiezingen een referendum worden over een sociaaleconomisch thema, dan is dat voor linkse partijen goed nieuws. Immers, Nederlanders zijn in meerderheid een voorstander van herverdeling (lees dit stuk van Simon Otjes). Dit brengt me terug naar de reden waarom ik aanvankelijk wel positief was over Frederiks betoog. Hij had me aan zijn kant toen hij een pleidooi hield voor het politiseren van sociaaleconomische kwesties.
Tot slot. Wie een beetje bekend is met hoe framing werkt, weet ook dat je nooit in het frame van je tegenstander moet stappen – ook niet in de ontkennende vorm (‘Dit kabinet is geen kleuterklas’ – dixit Schoof). Hiermee geef je alleen maar meer zuurstof aan de maatschappelijke realiteit van je tegenstander, waardoor deze meer betekenis krijgt voor kiezers. We kunnen als links weer verkiezingen winnen als we – in de woorden van Frederik – stoppen steeds te reageren op de laatste oprispingen van de politieke vijand en ervoor kiezen om de kiezer beter duidelijk te maken waarvoor we staan.
Meer weten over framing? Eind deze maand verschijnt ons tijdschrift de Helling met een special over framing.