Een goede vriendin, geboren en getogen in Amsterdam, vertelde me ooit zoveel te houden van de geur van Amsterdam na een regenbui, de geur van nat asfalt. Het was voor mij, opgegroeid in een groene groeikern, een opmerkelijke uitspraak. Amsterdam, waar ik nu acht jaar woon, staat voor mij synoniem aan de geur van uitlaatgassen. De paar honderd meter naar de supermarkt, het fietsritje onderweg naar werk, of een wandeling door het Westerpark: overal word je achtervolgd door de uitlaatgassen, het fijnstof, het geluid van auto’s. Zo werd de Stadhouderskade in 2015 nog tot meest vieze straat van Nederland bestempeld.
Eén blik op de kaart van Atlas Leefomgeving, een samenwerking tussen onder andere Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, toont een oranjerood Amsterdam. Dit betekent dat de concentratie fijnstof in de lucht ver boven de advieswaarde van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) ligt. Zoom je verder uit, dan zie je dat heel Nederland hetzelfde lot treft; op geen enkele plaats in Nederland adem je nog ‘schone’ lucht in.
Klimaatverandering
Vuile lucht neemt de laatste jaren wereldwijd toe door klimaatverandering, intensieve veehouderij en bevolkingsgroei. In Nederland neemt de vervuiling sinds de jaren negentig gestaag af, maar de advieswaarden worden nog niet behaald. Slechte luchtkwaliteit heeft niet één aanwijsbare oorzaak, maar is een optelsom van verschillende vervuilende stoffen uit zowel binnen- als buitenland. Het overgrote deel van de lucht die we inademen bestaat uit zuurstof (21 procent) en stikstof (78 procent). Koolstofdioxide, bekend van het versterkte broeikaseffect, maakt slechts 0,03 procent van de ingeademde lucht uit, maar is niet direct gevaarlijk voor de gezondheid.
De voor de mens schadelijke stoffen worden geduid als PM (particulate matter, ook wel bekend als fijnstof) en NO2 (stikstofdioxide). Beide komen vrij door uitstoot van industrie en vervoer, en bij afvalverbranding. Concentraties van deze stoffen groeien, onder andere door meer gebruik van deze voorzieningen en door klimaatverandering. Naar schatting veroorzaakt alleen al de slechte luchtkwaliteit buitenshuis wereldwijd jaarlijks zo’n drie miljoen doden. Reden voor de WHO om luchtvervuiling een public health emergency te noemen.