Dat betekent op vormen van zorg en zekerheid mikken die losse individuen of gezinnen niet tegen de wereld beschermen, maar hen in staat stellen de wereld nieuwsgierig en met vertrouwen tegemoet te treden. Angst creëert vijanden: dan wordt het eigen ik, eigen volk of eigen identiteit eerst. Hoop heeft vertrouwen nodig en instituties die betrouwbaar hun werk doen.
Dat vereist volgens Lijster een andere conceptie van welvaart, verdeling en groei. Niet de ondernemingsgewijze productie van steeds meer goederen en diensten, waarvan je als particuliere bezitter anderen kunt uitsluiten, maar het gezamenlijk voortbrengen van goederen en diensten die anderen als medebeheerders insluiten.
Door het gemeenschappelijk beheren en beschermen van bronnen in plaats van het passief consumeren, ontwikkelen de leden van de commons diepere banden met elkaar en hun bezittingen. Zo ontstaat een gemeenschap van burgers in plaats van consumenten.
Tribalisme en eerzucht
Gemeenschappelijke bronnen beheren betekent volgens Lijster andere regels, waarden en tradities ontwikkelen. Het betekent, in sommige gevallen, dat mensen zich hechter verbinden met de omgeving waarin ze leven. Het betekent een nieuwe vormgeving van de overheid om aan de behoeften van gemeenschappen te voldoen, niet aan die van bedrijven.
Concreter betekent het heel veel zelf uitvinden, vaak jarenlang zoeken naar financiering en stap voor stap de vorm van zelforganisatie vinden die past. Als dat lukt, kan de heropleving van het gemeengoed inderdaad een tegengewicht vormen tegen de vervreemdende krachten die (de neoliberale variant van) het kapitalisme gegenereerd heeft.
De meent is, kortom, een prachtig ideaal. Maar Lijster zegt bedroevend weinig over hoe we daar komen. Daarvoor had hij een scherper onderscheid moeten aanbrengen tussen hoe mensen zijn en hoe ze door het kapitalisme gemaakt zijn. Lang voor de neoliberale vereenzelviging van de mens met de homo economicus worstelden meenten met tribalisme, eerzucht en kortzichtigheid, met meelopers, profiteurs en parasieten, met de neiging van mensen te kiezen voor wat smart for one but stupid for all is.
Dergelijke kortzichtigheden zijn van alle tijden. Meenten moeten aan hele specifieke voorwaarden voldoen om tegen dit soort menselijke gebreken bestand te zijn, en het vertrouwen van hun leden niet te beschadigen.