Of een goede uitslag voor de Groenen bij de Europese verkiezingen van volgend jaar hier een verschil kan maken? “Daar is meer voor nodig”, zegt Eickhout. “In het Verdrag van Lissabon (de de facto grondwet van de Europese Unie) staat dat energiebeleid een nationale competentie is.” Volgens Eickhout moeten we daarvan af, anders kunnen we geen samenhangend beleid maken. De moeilijkheid is alleen dat de lidstaten het verdrag kunnen aanpassen, daar gaat het parlement niet over."
Geopolitiek
“Het is extreem belangrijk dat we elektriciteit als een politieke kwestie gaan beschouwen”, zegt Kirsten Westphal van de Duitse Stiftung Wissenschaft und Politik. “Als we het in Duitsland over de geopolitiek van energie hebben, denken we aan aardgas en olie. Maar we zien de geopolitieke impact van stroomnetten over het hoofd.”
Dit terwijl volgens Westphal “elektriciteitsnetten de scripts zijn voor onze economieën”. Zonder stroom ligt een land stil. Helemaal nu elektriciteit door de energietransitie een nog belangrijkere rol heeft gekregen. Als landen deel uitmaken van hetzelfde stroomnet, zijn ze economisch van elkaar afhankelijk. “Ze vormen gemeenschappen met een gedeelde bestemming.”
Niet gek dus dat Westphal het zorgwekkend noemt dat China aan invloed wint bij de elektriciteitsinfrastructuur van Europa en diens traditionele invloedssfeer. Zo koopt het land aandelen op van netwerkbeheerders in Portugal en Griekenland. Ook in Rusland, Turkije, Iran en India gebeurt dit. Europa verliest aan invloed. En in een tijd dat autocratische regimes steeds vaker met hun spierballen rollen, is dat op zijn zachtst gezegd onhandig. Vóór de Russische invasie van Oekraïne was Poetin al bezig de stroomtoevoer van Kyiv naar het oosten van Oekraïne af te snijden, om dit gebied afhankelijk te maken van Russische energie.
In sommige plannen strekt een toekomstig Europees supernet zich uit tot ver buiten de Europese grenzen. Nu al worden er reguliere elektriciteitskabels getrokken tussen het Verenigd Koninkrijk en Marokko en tussen Italië en Tunesië. Dit is volgens Bompard en Masera niet alleen van geopolitiek belang. “Een aantal landen in Noord-Afrika ontleent veel van hun inkomsten aan de export van fossiele brandstoffen naar Europa. Als wij daar na de transitie geen gebruik meer van maken, is dat een serieus probleem voor deze economieën en de politieke stabiliteit in de regio.”
Als onderdeel van het Europese stroomnet kunnen deze landen zonne-energie exporteren. Dat is hier niet alleen erg welkom, maar het helpt tegelijkertijd ook hun samenlevingen te vergroenen.
“Ook is het handig om de regio ten oosten van Europa in de energietransitie mee te nemen. Landen rond de Kaspische Zee, zoals Azerbeidzjan, Kazachstan en Turkmenistan, zitten in andere tijdzones. Ze gebruiken stroom op andere momenten dan Europa en dat is handig bij het spreiden van de energielasten”, brengen Bompard en Masera in.
De vraag naar energie kan dus ook verbinden. Bompard en Masera fantaseren hardop over elektriciteitsverbindingen tussen Europa, Rusland, China, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. “Technisch is dit mogelijk en praktisch is het wenselijk, maar politiek gezien is het nu onmogelijk”, aldus Masera.
Over twintig jaar
Dan maar even weer met beide voeten op de grond. Wat is het eindoordeel? Wanneer kunnen we zo’n Europees supernet in gebruik nemen? “Er zijn een aantal bottlenecks”, zegt Eickhout. “Noorwegen heeft bijvoorbeeld nog veel gas dat ze willen verkopen. Ook moeten de landen in Oost-Europa worden verbonden met de rest van het continent. Alleen heerst daar in de politiek het idee dat duurzame energie niet voor hun is. Ten slotte is het Iberische schiereiland een bottleneck. Duurzame energie vanuit Spanje is lastig voor Frankrijk omdat kernenergie daar groot is.”
“We kunnen er met twintig jaar zijn. Maar dan moet je tussendoor alvast wel met hubs van verbindingen gaan werken, zoals Nederland en andere landen nu doen op de Noordzee. Het supernet begint met betere verbindingen tussen landen.” Anderen kunnen er dan later op aansluiten. Tot het zo ver is, is het aan GroenLinks en andere Europese Groenen om de kar te trekken.